SONGY A BALADY
Hey Jude - Proudy - Dobrodružství s bohem Panem - Tak dej se k nám a projdem svět - Modlitba pro Martu - Magdalena - Ring-o-ding - Mama - Ne - Balada o kornetovi a dívce - Všechny bolesti utiší láska. Sbory Lubomíra Pánka, Dětský sbor Čs. rozhlasu řízený Boh. Kulínským a Golden Kids. Orchestr Golden Kids řídí Josef Vobruba. Deska edice pop-music Gramfonového klubu. Supraphon mono 013 0587, stereo 113 0587.
Zpěvačka, která na žebříčku popularity zaujímá místo nejvyšší dostala konečně příležitost, prezentovat se vlastní LP. Výsledek jenom potvrzuje to, co o ní dávno všichni víme. V nesčíslných obměnách se mnohokráte psalo o její přirozenosti. Jestliže to až dosud platilo víceméně o detailech a přirozenými byly shledány její jednotlivé snímky, platí to v tomto případě o celé desce, respektive způsobu, jakým je udělána. Tuto LP se prostě nechce člověku recenzovat, ale poslouchat. Zaujetí, s jakým Marta přistupuje ke každému z titulů alba vyvolává v posluchači zaujetí nevnímat nic jiného než ji samotnou, maximálně připomínat si jednotlivá setkání s touto skromnou umělkyní. Osobně jsem si připomněl své první setkání s Martou ve čtyřiašedesátém na jevišti plzeňské Alfy. V recenzi pro Melodii jsem si tenkrát zahrál na proroka a poznamenal, že by bylo přínosem naší pop scéně, kdybychom se s ní mohli setkávat i mimo jeviště tamní scény. O něco později ji objevilo Rokoko a pak už jsme se s ní a s jejím nádherným altem setkávali stále častěji. Její vývoj, pokud jde o styl, nezaznamenal v zásadě od dob jejího působení v Alfě převážných změn. Už tenkrát inklinovala k expresivnímu výrazu, který na této desce slyšíme např. v Proudech či Petřinově Ne, ale současně už tehdy měla ve svém repertoáru šansony, v nichž stylizuje svůj projev do lyričtější polohy, jejíž ukázkou je zde půvabný přednes irské lidové Dobrodružství s bohem Panem s výborným Čepelkovým textem a Brabcovým aranžmá. Nemá tím být ovšem řečeno, že umění zpěvačky se celá ta léta vůbec nevyvíjelo. Odhlédnuto od šířky repertoáru, který obsáhla, byl to vývoj výrazně introvertní povahy směrem k sebezdokonalování a postpnému vytříbení prvků, kterými disponovala už na počátku své dráhy. Patří sem především osobitý a po barevné stránce neobyčejně tvárný hlas, způsob, jakým tvoří tón, frázování, intonační jistota a pochopitelně v neposlední řadě široká škála jejích výrazových schopností. S tím vším se v téměř krystalicky čisté podobě setkáváme na její první LP. A jestliže mi při jejím poslechu tu a tam přišla na mysl drobná výhrada proti některým místům v aranžmá či zvukové mixáži (vesměs je ovšem zvuk sejmut velmi kvalitně), v zápětí zpěvačka znova připoutala mou pozornost k sobě samé, takže pod dojmem tohoto zážitku se mi jakékoliv výtky zdály podružné. A to je všechno.
ANTONÍN MATZNER
(Melodie č. 8/1969)